De NOVA

PROJECTEN
 - Publiek
00/00
De NOVA    secundaire school

Het project is een prikkelende ontwerpopgave. Een school die geen school wenst te zijn, maar een stadsdeel, een campus, een congresplek, … Een plek waar scholieren en leercoaches op zoek gaan naar prikkels en van daaruit goesting krijgen om zich te verdiepen in een onderwerp. Een school die ostentatief een maak- en leerplek wil zijn die ook bewoond wordt door elkeen met een relevante expertise, ambachtslieden en doctoraatstudenten, loodgieters en kunstenaars, buurtbewoners en fervente stadstuiniers, … Een plek waar vrijheid samengaat met betrokkenheid. Een leerplek waar de scholier de regie in handen neemt.
 
Zo een durf-al programma vraagt om een gebouwde en ongebouwde vorm die al even prikkelend als evolutief is. Alles is ‘school’. Ieder onderdeel heeft twee of meer functies. Elke binnen- en buitenplek heeft leer- en verblijfpotentieel. Wat deze school nodig heeft is het vrije elektron. Gedefinieerde versus ongedefinieerde/ vrij-invulbare ruimte.
 
Het hart van de school is een groene binnentuin. Een eengemaakte ruimte met een constellatie van formele en informele speel-, leer- en verblijfplekken. We zien de open ruimte als een stadstuin met tuinkamers divers in textuur, maatvoering, sfeer en activiteit, graad van open en gesloten. De ene kamer wat intiemer of wat ruiger (speeldernis), groener of kleurrijker, bruisend of net luwer, ...

programma   nieuwbouw van een secundaire school
opdrachtgever   GO! Onderwijs van de Vlaamse gemeenschap
ligging   Kessel-Lo
gunning   wedstrijd laureaat
projectteam   P.Kint, S.Philippe, P.Walraet, M. Leflot, C. Sannen, M. Peirelinck
adviseurs   Stramien, Paridaens Ingenieurs, RCR studiebureau, Daidalos Peutz
status   wedstrijdontwerp 2020